Potrącenie frachtu za przewóz – kiedy to jest możliwe i zgodne z prawem?
W branży transportowej często zdarza się, że nadawca chce potrącić (skompensować) wynagrodzenie przewoźnika.
Jako przyczynę potrącenia przesyła przewoźnikowi fakturę lub notę obciążeniową, którą dokumentuje szkodę lub nałożoną karę umowną.
Poniżej piszę w jakich sytuacjach jest to dopuszczalna praktyka, a w jakich nie.
Na czym polega kompensata/potrącenie?
Polega ono na tym, że jeśli dwie osoby są jednocześnie względem siebie wierzycielami i dłużnikami, to zamiast płacić sobie nawzajem, mogą „skompensować” swoje roszczenia.
W praktyce wygląda to tak:
Kiedy można skompensować fracht?
Przede wszystkim musi istnieć wierzytelność nadawcy wobec przewoźnika.
W branży transportowej najczęstsze wierzytelności nadawcy do przewoźnika, to roszczenia o odszkodowanie albo o zapłatę kary umownej.
Czy nadawca może skompensować fracht bez zgody drugiej strony?
Tak. Zgodnie z art. 498 Kodeksu Cywilnego potrącenie wierzytelności jest czynnością jednostronną. Oznacza to, że jedna ze stron może wysłać „oświadczenie o potrąceniu/kompensacie” i w ten sposób skutecznie dokonać potrącenia.
A co jeżeli roszczenie drugiej strony jest bezpodstawne? Przykładowo, nadawca próbuje obciążyć przewoźnika szkodą, która powstała z winy nadawcy?
Takie sytuacje również się zdarzają. Jeżeli przewoźnik jest przekonany, że nadawca bezpodstawnie skompensował (obniżył) mu fracht, wówczas powinien skierować sprawę do sądu.
Przewoźnik będzie mógł odzyskać w ramach procesu:
Jeżeli masz wątpliwości, czy w Twojej sprawie możliwe jest skuteczne potrącenie wierzytelności, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci bezpiecznie przeprowadzić cały proces i ochronić Twoje interesy.
Skontaktuj się z nami
Cargo Broker sp. z o.o.
ul. Warszawska 29A/U1
05-820, Piastów
Tel: 48 668 32 55 00
E-mail: m.marciniak@cargobroker.pl