Wyłudzenia i oszustwa w międzynarodowym transporcie towarów
1. Skala i metody oszustw w transporcie międzynarodowym
Z raportów branżowych wynika, że aż 84% szkód zgłaszanych w transporcie drogowym dotyczy oszustw — najczęściej polegających na podszywaniu się pod legalnych przewoźników lub nadawców. Do najczęstszych metod należą:
- kradzież ładunku przez fałszywego przewoźnika,
- manipulacja danymi w listach przewozowych (np. zmiana miejsca rozładunku),
- używanie fałszywych adresów e-mail i numerów telefonów,
- zlecanie przewozu „prawdziwej” firmie, przejętej wcześniej przez oszustów,
- kradzież konta na platformie (np. giełdzie transportowej).
2. Obowiązki i odpowiedzialność przewoźnika w transporcie międzynarodowym (Konwencja CMR)
Art. 3 i 5 CMR – odpowiedzialność za podwykonawców:
Przewoźnik odpowiada za podwykonawców i inne osoby działające w jego imieniu. Dotyczy to również oszustów, którym przewoźnik nieświadomie podzlecił wykonanie przewozu.
Art. 12 CMR – prawo rozporządzania towarem:
Nadawca może w czasie transportu wydać przewoźnikowi nowe instrukcje, np. zmienić miejsce dostawy. Jednak by były one skuteczne, musi przedłożyć pierwszy egzemplarz listu przewozowego z wpisanymi instrukcjami.
Jest to mechanizm, który ma zabezpieczyć towar przed tym, że któryś z ,,pośredników’’ zmieni warunki transportu (np. miejsce dostawy) bez porozumienia z pierwszym nadawcą.
Wykonanie instrukcji przez przewoźnika bez uprzedniego uzyskania pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi instrukcjami powoduje, że przewoźnik ponosi pełną odpowiedzialność za szkodę powstałą z tej przyczyny.
3. Jak zabezpieczyć się przed oszustwem?
Sprawdzanie przewoźnika, któremu zlecasz przewóz:
- Licencja przewozowa – sprawdź ją w rejestrze GITD lub KREPTD,
- Polisa OC przewoźnika – upewnij się, że jest niesfałszowana, zadzwoń do brokera/agenta i potwierdź, że polisa istnieje i ubezpieczonym jest twój przewoźnik,
- Weryfikacja kontaktów – porównuj e-maile z tymi z oficjalnych stron lub giełd transportowych. Zadzwoń na samodzielnie znaleziony numer stacjonarny przewoźnika,
- Sprawdź dane firmy w CEIDG/KRS i zagranicznymi rejestrami gospodarczymi – czy dane korespondują z dokumentami przewoźnika,
- Siedziba przewoźnika – sprawdź w Google Street View siedzibę przewoźnika. Adres w ,,szczerym polu’’ potraktuj jako sygnał ostrzegawczy.
Kontrola pojazdu i kierowcy:
- Numer rejestracyjny pojazdu – sprawdź w bazie UFG, czy auto ma ważne OC i nie widnieje pod innym typem pojazdu,
- Sprawdzenie kierowcy – poproś o przesłanie kopii prawa jazdy i dokumentów pojazdu.
Sprawdzenie kontrahenta, od którego otrzymujesz dodatkowe instrukcje:
- zażądaj okazania pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi dodatkowymi instrukcjami. W ten sposób potwierdzisz, że to pierwszy nadawca zażądał zmiany warunków przewozu.
4. Podsumowanie i rekomendacje
Oszustwa w międzynarodowym transporcie drogowym to zagrożenie realne i powtarzalne. Dlatego:
- Zawsze dokładnie weryfikuj przewoźnika – nie ufaj tylko dokumentom, sprawdzaj dane w rejestrach i w Internecie, wykonuj telefony.
- Nie zlecaj transportu "na szybko" – presja czasu sprzyja błędom i oszustwom.
- Sprawdzaj list przewozowy (CMR) – nie wykonuj poleceń zmiany miejsca rozładunku bez pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi nowymi instrukcjami.
- Dokumentuj wszystko – zachowuj e-maile, potwierdzenia telefonów, notatki. Mogą uratować Cię w razie szkody.
➡ Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu procedury zabezpieczającej przed oszustwami w transporcie, lub padłeś ich ofiarą — skontaktuj się z naszą kancelarią. Pomożemy Ci ocenić sytuację i wdrożyć konkretne rozwiązania, jak i zminimalizować straty dla twojej firmy.