logo

Wyłudzenia i oszustwa w międzynarodowym transporcie towarów

1. Skala i metody oszustw w transporcie międzynarodowym

 

Z raportów branżowych wynika, że aż 84% szkód zgłaszanych w transporcie drogowym dotyczy oszustw — najczęściej polegających na podszywaniu się pod legalnych przewoźników lub nadawców. Do najczęstszych metod należą:

  • kradzież ładunku przez fałszywego przewoźnika,
  • manipulacja danymi w listach przewozowych (np. zmiana miejsca rozładunku),
  • używanie fałszywych adresów e-mail i numerów telefonów,
  • zlecanie przewozu „prawdziwej” firmie, przejętej wcześniej przez oszustów,
  • kradzież konta na platformie (np. giełdzie transportowej).

 

2. Obowiązki i odpowiedzialność przewoźnika w transporcie międzynarodowym (Konwencja CMR)

 

Art. 3 i 5 CMR – odpowiedzialność za podwykonawców:
Przewoźnik odpowiada za podwykonawców i inne osoby działające w jego imieniu. Dotyczy to również oszustów, którym przewoźnik nieświadomie podzlecił wykonanie przewozu.

Art. 12 CMR – prawo rozporządzania towarem:
Nadawca może w czasie transportu wydać przewoźnikowi nowe instrukcje, np. zmienić miejsce dostawy. Jednak by były one skuteczne, musi przedłożyć pierwszy egzemplarz listu przewozowego z wpisanymi instrukcjami.

Jest to mechanizm, który ma zabezpieczyć towar przed tym, że któryś z ,,pośredników’’ zmieni warunki transportu (np. miejsce dostawy) bez porozumienia z pierwszym nadawcą.

Wykonanie instrukcji przez przewoźnika bez uprzedniego uzyskania pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi instrukcjami powoduje, że przewoźnik ponosi pełną odpowiedzialność za szkodę powstałą z tej przyczyny.

 

3. Jak zabezpieczyć się przed oszustwem?

 

Sprawdzanie przewoźnika, któremu zlecasz przewóz:

  • Licencja przewozowa – sprawdź ją w rejestrze GITD lub KREPTD,
  • Polisa OC przewoźnika – upewnij się, że jest niesfałszowana, zadzwoń do brokera/agenta i potwierdź, że polisa istnieje i ubezpieczonym jest twój przewoźnik,
  • Weryfikacja kontaktów – porównuj e-maile z tymi z oficjalnych stron lub giełd transportowych. Zadzwoń na samodzielnie znaleziony numer stacjonarny przewoźnika,
  • Sprawdź dane firmy w CEIDG/KRS i zagranicznymi rejestrami gospodarczymi – czy dane korespondują z dokumentami przewoźnika,
  • Siedziba przewoźnika – sprawdź w Google Street View siedzibę przewoźnika. Adres w ,,szczerym polu’’ potraktuj jako sygnał ostrzegawczy.


Kontrola pojazdu i kierowcy:

  • Numer rejestracyjny pojazdu – sprawdź w bazie UFG, czy auto ma ważne OC i nie widnieje pod innym typem pojazdu,
  • Sprawdzenie kierowcy – poproś o przesłanie kopii prawa jazdy i dokumentów pojazdu.

Sprawdzenie kontrahenta, od którego otrzymujesz dodatkowe instrukcje:

  • zażądaj okazania pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi dodatkowymi instrukcjami. W ten sposób potwierdzisz, że to pierwszy nadawca zażądał zmiany warunków przewozu.

 

4. Podsumowanie i rekomendacje

 

Oszustwa w międzynarodowym transporcie drogowym to zagrożenie realne i powtarzalne. Dlatego:

  • Zawsze dokładnie weryfikuj przewoźnika – nie ufaj tylko dokumentom, sprawdzaj dane w rejestrach i w Internecie, wykonuj telefony.
  • Nie zlecaj transportu "na szybko" – presja czasu sprzyja błędom i oszustwom.
  • Sprawdzaj list przewozowy (CMR) – nie wykonuj poleceń zmiany miejsca rozładunku bez pierwszego egzemplarza listu przewozowego z wpisanymi nowymi instrukcjami.
  • Dokumentuj wszystko – zachowuj e-maile, potwierdzenia telefonów, notatki. Mogą uratować Cię w razie szkody.

 


➡ Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu procedury zabezpieczającej przed oszustwami w transporcie, lub padłeś ich ofiarą — skontaktuj się z naszą kancelarią. Pomożemy Ci ocenić sytuację i wdrożyć konkretne rozwiązania, jak i zminimalizować straty dla twojej firmy.

 

Skontaktuj się z nami

Dane
kontaktowe

Cargo Broker sp. z o.o.

ul. Warszawska 29A/U1

05-820,  Piastów

Tel: 48 668 32 55 00

E-mail: m.marciniak@cargobroker.pl