Zakaz kontaktu z klientem, albo też zakaz konkurencji to popularna klauzula w umowach przewozu i spedycji, mająca chronić interesy zleceniodawcy.
Można powiedzieć, że większość zleceń transportowo-spedycyjnych zawiera zapisy o zakazie kontaktu z klientem.
Zaryzykujemy stwierdzeniem, że wiele z nich jest nieważnych.
W tym artykule omawiamy, kiedy zakaz konkurencji w transporcie nie wywołuje skutków prawnych – i dlaczego.
Klauzule, które zakazują świadczenia usług „dla wszystkich klientów zleceniodawcy”, są zbyt ogólne, szczególnie gdy jest zawart w pojedynczej umowie przewozu.
Taki zapis może naruszać wolność prowadzenia działalności gospodarczej (art. 22 Konstytucji RP) i zostać uznany za nieważny – jak wskazał Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 16.10.2013 r. (sygn. I ACa 682/13).
1.2. Nieprecyzyjny zakres czynności objętych zakazem
Brak jasnego wskazania, jakich działań dotyczy zakaz (oferowania, przyjmowania ofert, zawierania umów danego rodzaju), skutkuje jego nieważnością. Zakaz konkurencji musi być precyzyjny.
1.3. Brak określenia czasu trwania
Zakaz konkurencji bez określonego terminu obowiązywania jest nieważny. Sąd Najwyższy w wyroku z 02.10.2003 r. (I PK 453/02) uznał, że takie zapisy naruszają zasady prawne.
1.4. Zbyt długi okres obowiązywania
Wprowadzenie wieloletniego zakazu bez odpowiedniego uzasadnienia i bez ekwiwalentu (np. wynagrodzenia) narusza zasady współżycia społecznego. W wyroku z 11.09.2003 r. (III CKN 579/01) uznano, że 3-letni zakaz bez wynagrodzenia jest niedopuszczalny.
2. Czy zakaz konkurencji musi być odpłatny?
2.1. Bez wynagrodzenia? Czasami tak
Sąd Najwyższy (V CSK 30/13) orzekł, że w pewnych przypadkach zakaz może obowiązywać bez ekwiwalentu – ale to wyjątek, nie reguła. Wszystko zależy od relacji między kontrahentami, którzy decydują się na zawarcie takiego zakazu.
2.2. Brak ekwiwalentu = nieważność
W wielu przypadków brak wynagrodzenia za zakaz konkurencji narusza zasadę równowagi świadczeń i prowadzi do jego nieważności. Tak orzekł Sąd Apelacyjny w Gdańsku (I ACa 174/13), analizując przypadek dwuletniego zakazu bez wynagrodzenia.
2.3. Zasady słuszności i uczciwego obrotu
Sąd Najwyższy ponownie potwierdził (III CKN 579/01), że klauzula zakazująca świadczenia usług po zakończeniu współpracy – bez rekompensaty – narusza zasady słuszności i uczciwego obrotu gospodarczego.
3. Kara umowna za naruszenie zakazu konkurencji
4. Co mówią sądy? Przykłady z orzecznictwa z zakazów konkurencji w umowach przewozu.
Zaproszenie do kontaktu
Potrzebujecie Państwo sprawdzenia klauzuli o zakazie konkurencji w umowie waszej, albo waszego kontrahenta?
A może potrzebujecie analizy innych spektów umowy przewozu, spedycji, lub pozostałych umów z branży TSL?
W tym i w tym przypadku zapraszamy do kontaktu, z chęcią pomożemy.
Skontaktuj się z nami
Cargo Broker sp. z o.o.
ul. Warszawska 29A/U1
05-820, Piastów
Tel: 48 668 32 55 00
E-mail: m.marciniak@cargobroker.pl