logo

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń

IDD i RODO

W dniu 20 stycznia 2016 r. została przyjęta przez Parlament Europejski i Radę (UE) dyrektywa 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń1 (IDD). Stanowi ona jeden z istotniejszych aktów prawodawstwa, którego wpływ na rozwój dystrybucji ubezpieczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej trudno jest przecenić.

 

Tutaj wpisujemy o co chodzi z ustawą lub informację jak można rozpowszechniać ubezpieczenia, lub inna treść. rzepisy wdrażające IDD do polskiego systemu prawnego przede wszystkim znajdują się w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń2, ale także i w nowelizowanej ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, ustawie o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz w ustawie o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym.

Znaczenie zmian w dystrybucji ubezpieczeń dla rynku
Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń została uchwalona 28 grudnia 2017 roku. Pierwotnie ustawa miała wejść w życie 23 lutego 2018 roku, lecz termin ten został przesunięty na 1 października 2018 r, co miało na celu pozwolić dystrybutorom ubezpieczeń, dystrybutorom reasekuracji oraz organowi nadzoru na lepsze przygotowanie się do rozpoczęcia stosowania nowych regulacji.

Uregulowania ustawy o dystrybucji ubezpieczeń obejmują wszystkie podmioty zaangażowane w sprzedaż produktów ubezpieczeniowych, a więc zarówno pośredników ubezpieczeniowych, jak i pracowników zakładów ubezpieczeń. Podstawowym celem jest zapewnienie klientom odpowiedniej porady w zakresie usług ubezpieczeniowych, opartej na analizie potrzeb. Ustawa zaleca zarządzanie konfliktem interesów, m.in. poprzez wprowadzenie obowiązków informacyjnych, a także politykę ujawniania informacji o rodzaju otrzymywanego przez dystrybutora wynagrodzenia. Kładzie silny nacisk na kwalifikacje zawodowe sprzedawców i obowiązek ich podnoszenia w trakcie wykonywania pracy. Nowa ustawa wprowadza zmiany zwiększające znaczenie funkcji compliance w zakładach ubezpieczeń i u pośredników ubezpieczeniowych.

Najważniejsze zmiany wprowadzane przez ustawę o dystrybucji ubezpieczeń:

1. Nakaz postępowania w najlepiej pojętym interesie klienta
Według nowej ustawy dystrybutor ubezpieczeń ma obowiązek postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swoich klientów. Sposób wynagradzania dystrybutora ubezpieczeń oraz osoby, przy pomocy której wykonuje on swoje czynności nie może być sprzeczny z obowiązkiem działania zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów, zaś niepożądane jest dokonywanie ustaleń dotyczących wynagrodzeń, celów sprzedaży lub innych kwestii, które mogłyby stanowić zachętę do proponowania poszukującemu ochrony ubezpieczeniowej określonej umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej, w sytuacji gdy dystrybutor ubezpieczeń mógłby zaproponować inną umowę, która lepiej odpowiadałaby potrzebom poszukującego ochrony ubezpieczeniowej.

2. Obowiązek informowania klienta o charakterze wynagrodzenia pośrednika
Dystrybutor ubezpieczeń będzie zobowiązany poinformować klienta o charakterze wynagrodzenia otrzymywanego w związku z proponowanym zawarciem umowy ubezpieczenia lub gwarancji ubezpieczeniowej, w szczególności poinformować, czy za swoją pracę otrzymuje honorarium, prowizję czy jakikolwiek inny rodzaj wynagrodzenia. Takie rozwiązanie ma jasno zobrazować stosunek łączący zakład ubezpieczeń i pośrednika.

3. Procesu tworzenia i zatwierdzania produktu ubezpieczeniowego
Podmiot tworzący produkt ubezpieczeniowy będzie uznany za twórcę produktu ubezpieczeniowego i będzie zobowiązany do stosowania określonych procedur zatwierdzania oraz zarządzania nim. Proces zatwierdzania produktu powinien być proporcjonalny i uwzględniać charakter danego produktu. Twórca produktu udostępnia również dystrybutorom ubezpieczeń dystrybuującym dany produkt odpowiednie informacje o produkcie ubezpieczeniowym, o procesie jego zatwierdzania i na temat rynku docelowego danego produktu. Twórca produktu musi dokonywać regularnego przeglądu funkcjonowania produktu ubezpieczeniowego.

 

Klauzula informacyjna  ‘’RODO’’

Cargo Broker Mariusz Marciniak z siedzibą ul. Zapustna 14 lok 8 02-483 Warszawa, jako administrator danych osobowych, informują, iż: podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu wykonania umowy; posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania; podane dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych; dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zakończenia wykonywania umów; ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do GIODO gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;”

Certyfikaty IDD i RODO

Obsługa firm przewozowych i spedycyjnych

Ubezpieczenia – dla kogo one są?

Skontaktuj się z nami

Dane
kontaktowe

Cargo Broker sp. z o.o.

ul. Warszawska 29A/U1

05-820,  Piastów

Tel: 48 668 32 55 00

E-mail: m.marciniak@cargobroker.pl